رأی‌گیری در انتخابات ریاست جمهوری روسیه ادامه دارد
نوشته شده توسط : swot

قزاق‌های روس برگه‌های انتخاباتی خود را در یک حوزه رأی‌گیری در شهر روستوف نادونو در روسیه پر کرده‌اند

حوزه‌های رأی‌گیری در سراسر روسیه برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور آغاز به کار کرده‌اند.

در انتخابات اخیر روسیه، ولادیمیر پوتین برای سومین بار به دنبال ورود به کاخ ریاست جمهوری است.

او که در چهار سال گذشته نخست وزیر روسیه بوده است، در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ میلادی، رئیس جمهور روسیه بود، ولی از آنجا که قانون اساسی روسیه اجازه نمی‌دهد رئیس جمهور بعد از دو دوره متوالی، بلافاصله برای بار سوم نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود، نتوانست به فعالیتش به عنوان رئیس جمهور ادامه دهد.

ولادیمیر پوتین در انتخابات ریاست جمهوری روسیه با چهار نفر رقابت می‌کند.

سه نفر از رقبای آقای پوتین در انتخابات پیشین هم با او رقابت کرده‌اند.

آرمن نرسسیان، خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی که به مسکو رفته است و هم‌اکنون در یکی از حوزه‌های رأی‌گیری این شهر حضور دارد، می‌گوید که به نظر می‌رسد استقبال خوبی از این انتخابات شده است.

خبرنگار ما می‌گوید که ناظران انتخابات هم در حوزه‌ای که او حضور دارد، روند انتخابات را زیر نظر دارند.

حوزه‌های رأی‌گیری در روسیه از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب به وقت محلی هر منطقه فعالیت خواهند کرد و اعلام شده است که آخرین حوزه‌های رأی‌گیری در کالینگراد غربی، ساعت ۵ بعداز ظهر به وقت گرینوچ در روز یکشنبه، چهارم مارس، بسته می‌شوند.

"اعتراض به تقلب"

انتخابات ریاست جمهوری روسیه در شرایطی برگزار می‌شود که به تازگی و پس از برگزاری انتخابات پارلمانی روسیه، مخالفان دولت در اعتراض به آنچه که "تقلب در انتخابات" خواندند، دست به اعتراض زدند.

رسانه‌های روسیه گزارش داده‌اند که وزارت کشور ۶ هزار نیروی پلیس را از مناطق مختلف به مسکو منتقل کرده است.

در این انتخابات، گنادی ژیوگانوف، رقیب اصلی آقای پوتین به شمار می‌رود. او برای چهارمین بار نامزد انتخابات ریاست جمهوری روسیه شده است.

سایر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری روسیه، ولادیمیر ژیرینوفسکی، ملی‌گرای افراطی، میخاییل پروخوروف، یکی از ثروتمندان روسیه که به طور مستقل نامزد شده است و سرگئی میرونوف، سخنگوی سابق مجلس علیای روسیه از چپ میانه، هستند.

اگر آقای پوتین نتواند بیش از ۵۰ درصد آراء را در دور اول انتخابات ریاست جمهوری روسیه به دست بیاورد، باید در دور دوم این انتخابات با نامزد دیگری که بتواند بیشترین آرا را در مقایسه با دیگر نامزدها به دست آورد، رقابت کند.

در عین حال، مخالفان لیبرال دولت که در تعدادی از اعتراضات اخیر روسیه نقش مهمی داشته‌اند، هیچ نامزدی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری این کشور ندارند.

جنبش موسوم به روبان سفید در تظاهرات اخیر توانست بیش از ۵۰ هزار نفر را در مسکو و شهرهای دیگر به خیابان‌ها بیاورد.

این اعتراض‌ها پس از طرح گزارش‌هایی از تقلب گسترده در انتخابات دوما (پارلمان روسیه) آغاز شد. هرچند در روزهای بعد، تعداد تظاهرکنندگان مشابهی از حامیان ولادیمیر پوتین و طرفداران کمونیست‌ها نیز در راهپیمایی دیگری شرکت کردند.

ولادیمیر پوتین در واکنش به این اعتراضات اعلام کرد که در تمام ۹۰ هزار حوزه رأی‌گیری در روسیه، دوربین‌های اینترنتی (وبکم) نصب خواهد شد، هرچند منتقدان او نسبت به موثر بودن این کار ابراز تردید کرده‌اند.

به گفته خبرنگار بی‌بی‌سی در مسکو، مخالفان می‌گویند که دولت می‌تواند روش‌هایی غیر از تقلب آشکار در حوزه‌های رأی‌گیری به کار بگیرد؛ روش‌هایی که از طریق دوربین‌ها قابل ثبت نیست.

در عین حال، گزارش شده است که ده‌ها هزار نفر از مردم روسیه برای فعالیت به عنوان ناظران انتخابات، داوطلب شده‌اند و در دوره‌های آموزشی ویژه برای نظارت بر انتخابات شرکت کرده‌اند.

برای خواندن گزارش و تحلیل‌های بیشتر درباره انتخابات ریاست جمهوری روسیه، به در بی‌بی‌سی فارسی بروید.





:: برچسب‌ها: خانه , شهری , موزه ,
:: بازدید از این مطلب : 474
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: